De challenge van deze training: 30x100m!

Daar is die, 30x100m! Een mooie hoofdset, eentje met een serieus karakter. Niet een set die je zo even zwemt. Los van de totale omvang, moet je bij zo’n set de juiste mindset hebben. Deze flow helpt je door deze set heen. Ga vooral niet bij de eerste paar herhalingen nadenken over hoeveel er nog komen. Tellen is daarnaast ook nog een ding. Zorg dat je niet de tel kwijt raakt. Doe dit door goed in blokjes te tellen, daar is bij de opbouw van de hoofdset rekening mee gehouden.

De perfecte oefening om te werken aan verschillende techniekelementen (insteek, ligging, catch of rotatie) is de Catch Up Zipper Combi. Alles komt in deze oefening namelijk aan bod: de catch up daagt je uit om goed in het water te blijven liggen en de glijfase om jezelf lang te houden. Omdat je arm voor arm zwemt, kun je goed letten op het verticaal neerzetten van de catch. De zipperdrill manier van overhalen zorgt voor de focus op je overhaal. Je kan deze oefening niet uitvoeren zonder een goede rotatie, beenslag en spanning op de core.

 

CATCH UP ZIPPER COMBI
Start met een afzet stroomlijn, zet goed spanning op de core en een zet eens stevig beenslag in. Zwem nu borstcrawl één arm voor één arm, dus om en om en zorg dat beide handen even samen zijn aan de voorkant (catch-up). De overhaal maak je in de zipperdrill variant. Na de uitduw maak je met de duim contact met je het lichaam. Je drukt de duim tegen je bovenbeen aan en je glijdt of rits (zipper) de duim over de zij naar voren en eindigt bij oksel. Maak nu de insteek, beide handen zijn even samen aan de voorzijde en je start dezelfde beweging in met de andere arm. Maak de baan op deze manier zo verder af.